معرفی چند کتاب تازه

به نام خدا

با عرض سلام و درود به تمامی دوستداران ادبیات

و تشکر از تمامی زحمت کشان عرصه چاپ و نشر...

در نمایشگاه کتاب تهران مانند همیشه با غیاب برخی از نشریه هایی روبه رو شدم که در زمینه شعر بسیار فعال بوده اند از جمله دفتر شعرجوان، آهنگی دیگر، چشمه و...

اما امسال دو نشر تازه در حوزه شعر به نام نیماژ و نصیرا فعالانه وارد این عرصه شده ان که ورود آن ها را تبریک عرض می کنم...

و در این پست در نظر دارم 9 کتابی که تازه  به چاپ رسیده اند و به نظر اثار موفقی هستند را معرفی کنم و شما دوستان عزیز را دعوت به خوانش آن ها می کنم!

(1) "پـــــرنده مــــــــردنی نبود"  مجموعه اثار شعر سپید  فرزاد آبادی که توسط نشر شانی به چاپ رسیده است و شعری به نام "آزاده" از این کتاب را با هم بخوانیم

تکان که می خورم این جا/ جریان باد/موهای تو را نوازش می کند/ آن سوی شهر/من امید داشتم/ این گونه باشد/ دستم را که تکان می دهم در اردوگاه/ اشک های کسی پاک شود در وطن ام.

(2) "می تـــرسم بعــــد از مرگ هم کارگـــــــر باشم" از شاعر جوان سابیر هاکا که توسط انتشارات نیماژ به چاپ رسیده است با هم شعری به نام شاه توت را از این مجموعه می خوانیم:

تا به حال/ افتادن شاه توت را دید ه ای!؟/ که چگونه/ سرخی اش را با خاک قسمت می کند./{هیچ چیز مثل افتادن درد آور نیست}/ من کارگرهای  زیادی را دیده ام/ از ساختمان که می افتادند/ شاه توت می شدند!

(3) "غــــــــــریبه ای بــــــــــه غـــــــــــــریبه ی  دیگــــــــــر" از  شاعر خوش ذوق و فعال مجید سعد آبادی که انتشارات شانی آن را به چاپ رسانده است

با هم به خوانش شعری از این مجموعه می نشینیم که تقدیم شده است به حمید رضا شکارسری//سرم سینی گردیست/ که در ان / به ناصر الدین شاه هندوانه تعارف کردند/ دست هایم دو تندیس بلورین/ برای دو نفر/ که همزمان در کشور گشایی ها اول شده بودند/پای چپم عصای عجیب و غریب موسی/ هنوز نمی توانم خوب به نیل بکوبم/ پای دیگرم همان است که لنگ لنگان/ تیمور را به اسب مهربانش رساند/ و این تن ابر قدرت/ سنگ قبر هیتلر است/ می بینی؟!/ شکست هایم  را همه تجربه کرده اند/ پیروزی هایم  را/ تنها/ آرزو هایم برای خودم مانده/...

(4) اما کتاب متفاوتی که در حوزه شعر جنگ به چاپ رسیده است به نام "آژیــــــــــر" از صابر ساده شاعر جوانی که نگاهی متفاوت و جدید به جنگ داشته است این اثر ارزشمند را انتشارات فصل پنجم به چاپ رسانده است با هم دو اثر کوتاه از این مجموعه را بخوانیم :

یک)سهم من از جنگ / پدری بود / که هیچ وقت/ در جلسه اولیا و مربیان شرکت نکرد.

دو)چه خوب است تفنگ ها / گل شلیک نمی کنند/ اگر چنین می شد/ زیر این همه گل / بی شک غرق می شدیم...

(5) "جعبــــــــه سیــــــــــــــــاه" از عبدالصابر کاکایی شاعر فعال در عرصه مطبوعات که تلاش های زیادی در جهت معرفی  شعر جوان دارند توسط انتشارات نیماژ به چاپ رسیده است:

چراغ قرمز شعری است که از این مجموعه می خوانیم//

چراغ قرمز/ فرصت کوتاهی ست/ تا در آینه ماشین/ خیره شوی به سپیدی موهایت/"مرگ/ از آنچه در آینه می بینید/ به شما نزدیک تر است"

(6) و در حوزه طنز نیز امسال انتشارات مروارید اثر شاعر ارجمند اکبر اکسیر  را با نام "مــــــــــالاریـــــــــا" رابه نمایشگاه آورده  بود که این اثر پنجمین البوم شعر فرانو این شاعر عزیز می باشد که مثل همیشه مورد استقبال  خوب مخاطبان قرار گرفته است ؛ شعر تیراژ را به خاطر تیراژ  بالای اثار این شاعر با هم می خوانیم//

محبوبیت احمد شاملو/ کفرم را در می آورد/ او با اینکه مرده است/ هم کتاب هایش تجدید چاپ می شود / هم سنگ قبرش!/

(7)  "کلیـــــــــــد ها" دومین مجموعه موفق شاعر جوان رسول پیره است که توسط انتشارات نیماژ به چاپ رسیده است با هم  اولین شعر این مجموعه را به نام تنهایی را می خوانیم://

پنجاه متر/صدمتر/ هزار متر/ غم انگیز است/ وقتی به خط پایان رسیدی ه ای  و هیچ کس پشت سرت نیست/.../حدس بزن//حدس بزن/  چقدر تنهابلشد/ کشوری که سرود ملی اش را/ تنها یک نفر می خواند/.../ مثل حمله قلبی به بخش سی سی یو/حمله لیونل مسی به دروازه رئال مادرید/ حمله گاو خشمگین به پیراهن قرمزم/به من حمله می کند تنهایی/ تنهایم/ شبیه مهاجرانی که در غربت / دیوار سفارت کشورشان را به آغوش می گیرد/

(8) و انتشارات  سوره مهر که امسال نیز فعال در عرصه شعر حضور پیدا کرده بود اثری از شاعر جوان و منتقد فعال مطبوعاتی سینا علی محمدی با نام"صحــــــــــــــن علـــــــــی" را به نمایشگاه آورده بود که مجموعه ای از اثار چاپ شده این شاعر موفق است.

کوه را با خودت بیاور/جنگل را/ گرگ ها و پلنگ ها خرس ها را/(هرچه وحشی تر بهتر)/ولی دریا را رها کن برای تعطیلات/وقتی خسته از چهار دیوار شهر/به جاده می زنی و/لابه لای باران و/ رودخانه و/دریا/ شبیه چهارده سالگی ات/ هم بازی بچه قورباغه ها می شوی...

(9)و دیگر اثر موفق انتشارات سوره مهر "تغییـــــــــر تمــــدن" از شاعر جوان مهدی مظاهری است که دارای طراحی زیبا و متفاوت است و این شاعر خوش ذوق کتاب 96صحفه ای خود را به هشت بخش با موضوعات مختلف تقسیم کرده است . اولین شعر از مجموعه  عشق این کتاب را با هم می خوانیم.

ساعت مچی ات را باز کن / ضربان قلب من / زمان را/ دقیق تر نشان می دهد/ اکنون/ درست/ وقت بوسیدن توست.



تاريخ : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392 | 14:56 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

تاريخچه تقلب از جايي شروع مي شود كه " حسن كچل " براي نخستين بار به مكتب رفت . از بد ماجرا ، همان روز امتحان ماهيانه كودكان مكتب بود ؛ ليك حسن كچل از روي تنبلي چشمان چپش را بر روي ورقه ي همزاد انداخت تا نكته اي بس ارزشمند از ورقه ي فوق الذكر دشت كند .

اين بود كه اولين تقلب تاريخ بشري رقم زده شد . البته اين تقلب با روش هاي بسيار ابتدايي بشري رقم زده شد. البته اين تقلب باروش هاي بسيار ابتدايي (در مقابل ترفند هاي كنوني ) صورت گرفت . بدين ترتيب كه حسن با كلي زور زدن خود را به بالاي ورقه ي همزاد رسانيد و خيلي راحت مطالب را كش رفت . از آن به بعد تقلب دوران طلايي خود را آغاز كرد .



روش هاي نوشتاري

1. نوشتن روي كف پا ، پس كله ، پشت گوش و ...
 2. نوشتن روي ديوار،روي ميز،پشت نيمكت ،زير نيمكت، پشت لباس دانش آموزجلويي ، ...
3. نوشتن به روي دستمال كاغذي ، پاكت نامه ، ...
4. نوشتن و لوله كردن تقلب و جاسازي آن در حفره هاي مختلفي از جمله بيني ، دهن ، گوش ، فك پايين ، دريچه آئورت ، ...



روش هاي باكلاس

1. استفاده از ماشين حساب مهندسي
2. استفاده از موبايل
 3. استفاده از آيينه  ، فيلم ، عكس ، ...



روش هاي بي كلاس

1. شيره ماليدن بر سر يكي از بچه درس خون ها
 2. خم كردن سر به روي ورقه ي طرف به صورت تابلو



توجه :

اگه در اين امر تبحر كافي نداريد ، اصلاً سمت اين كار نريد ؛ كه عواقبي جز‌ء ضايع شدن و اخراج و تابلو شدن ندارد



تاريخ : جمعه 13 ارديبهشت 1392 | 23:39 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

یه روز تو پیاده رو داشتم می رفتم ، از دور دیدم یک کارت پخش کن خیلی با کلاس ، کارت های رنگی قشنگی دستشه ولی این کارت ها رو به هر کسی نمیده ! به خانم ها که اصلاً نمی داد و تحویلشون نمی گرفت ،

در مورد اقایون هم خیلی گزینشی رفتار می کرد و معلوم بود فقط به کسانی کارت میداد که مشخصات خاصی از نظر خودش داشته باشند ، احساس کردم فکر میکنه هر کسی لیاقت داشتن این تبلیغات تمام رنگی خیلی خوشگل و گرون قیمت رو نداره ، لابد فقط به ادم های با کلاس و شیک پوش و با شخصیت میده ! بدجوری کنجکاو بودم بدونم اون کارت ها چین !! با خودم گفتم یعنی نظر این کارت پخش کن خوش تیپ و با کلاس راجع به من چیه ؟! منو تائید می کنه ؟!

کفش هامو با پشت شلوارم پاک کردم تا مختصر گرد و خاکی که روش نشسته بود پاک بشه و برق بزنه ! شکمو دادم تو و در عین حال سعی کردم خودم رو جوری نشون بدم که انگار واسم مهم نیست ! دل تو دلم نبود ! یعنی به من هم از این کاغذهای خوشگل میده ؟! همین طور که سعی می کردم با بی تفاوتی از کنارش رد بشم با لبخندی بهم نگاه کرد و یک کاغذ رنگی طرفم گرفت و گفت : اقای محترم ! بفرمایید !

قند تو دلم اب شد ! با لبخندی ظاهری و با حالتی که نشون بدم اصلا برام مهم نیست بهش گفتم : می گیرمش ولی الان وقت خوندنش رو ندارم ! چند قدم اونورتر پیچیدم توی قنادی و اون قدر هول بودم که داشتم با سر می رفتم توی کیک ! وایستادم و با ذوق تمام به کاغذ نگاه کردم ، فکر می کنید رو کاغذ چی نوشته بود ؟؟

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.




دیگر نگران طاسی سر خود نباشید ! پیوند مو با جدیدترین متد روز اروپا و امریکا !!  



تاريخ : جمعه 13 ارديبهشت 1392 | 23:36 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

جملات سرکاری و باحال

لباسها در آب کوتاه میشوند و برنجها دراز.
در درازای زندگی لباس باش ودرپهنای آن برنج
و اگر عمق این پیام را نفهمیدی
بدان که تنها نیستی، چون منم نفهمیدم! 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 13 ارديبهشت 1392 | 23:32 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

 

 

 

گاه بیلم در کف و گاهی قلم؛ یعنی که من

                                             

                  با قلم یا بیل ، ای خاک وطن می سازمت 



تاريخ : پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392 | 22:55 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

تیمور به معنای آهن است   . تیمور انسان بسیار عجیبی بود . ظلم او زبانزد جهانیان است . گاهی سخاوت هایی هم داشت که خود او و دیگران به آن اشاره کرده اند .

اسقف سلطانیه در خاطراتش درباره ی تیمور می نویسد : من تصور نمی کنم در جهان بی رحم تر از( تیمور بیک) مردی آمده باشد و شاید هرگز نیاید . او درباره ی ثروت و دربار تیمور بسیار نوشته است . 



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 2 ارديبهشت 1392 | 15:55 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

چنگیز که همان تموجین است به معنی فولاد آبداده است . نام چند جهانگشای دیگر هم به معنی فلز بوده . مثل تیمور ، آتیلا ، اسکند ، استالین و ..... . شاید تاریخ به ما می گوید مواظب انسان هایی باشیم که معنی اسمشان فلز است . هفتصد سال پیش نصف جهان را به دست آورد . چنگیز در سال هایی بین ۱۱۶۲ تا ۱۱۶۷ میلادی به دنیا آمد. اولین پسر یسوکای ، رئیس قبیله ی کیاد، از خاندان برجی‌گین بود . درآن زمان و آغاز دوره ی چنگیز قوم های مغول و تاتار در خدمت یکدیگر نبودند و هر یک ازآن ها دارای رئیس قبیله خودشان را داشتند .همیشه میان آن دوجنگ بود.او در قبیله ای به دنیا آمد که اول مردان غذا می خوردند . سپس پیرمردان و زنان و بعد کودکان . اگر غذایی می ماند قسمت سگ ها می شد . کودکی سخت و دشوار را تجربه کرده شرایطی شرایطی سخت کودکی از. در فن های رزمی بسیار درخشان بود و سرشار از خشونت... 



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 2 ارديبهشت 1392 | 15:50 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

((مردم نادرست و مکار از مطالعه متنفرند و مردم ساده در ستایش و تمجید آن مبالغه می کنند و تنها مردم عاقل در عمل از آن استفاده می برند ـ فرانسیس بیکن))



این متن در مورد انتخابات ریاست جمهوری نیست! 



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 2 ارديبهشت 1392 | 14:51 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |

 

 

                    ناگهان چقدر زود دير دير مي شود 

قیصر امین‌پور در ۲ اردیبهشت ۱۳۳۸ در شهرستان گتوند در استان خوزستان به دنیا آمد. در سال ۵۷ در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد ولی پس از مدتی از این رشته انصراف داد

قیصر امین‌پور، در سال ۱۳۶۳ بار دیگر اما در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۷۶ از پایان‌نامه دکترای خود با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد. این پایان‌نامه در سال ۸۳ و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

او در سال ۱۳۵۸، از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری تا سال ۶۶ تأثیر گذار بود. وی طی این دوران مسئولیت صفحه شعر ِ هفته‌نامه سروش را بر عهده داشت و اولین مجموعه شعر خود را در سال ۶۳ منتشر کرد. اولین مجموعه او «در کوچه آفتاب» دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن «تنفس صبح» تعدادی از غزلها و شعرهای سپید او را در بر می‌گرفت. امین پور هیچگاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد.

دکتر قیصر امین‌پور، تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. وی همچنین در سال ۶۸ موفق به کسب جایزه نیما یوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین شد. دکتر امین‌پور در سال ۸۲ به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد.
طوفان در پرانتز (نثر ادبی، ۱۳۶۵)،
منظومه ظهر روز دهم (شعر نوجوان، ۱۳۶۵)،
مثل چشمه، مثل رود (شعر نوجوان، ۱۳۶۸)،
بی‌بال پریدن (نثر ادبی، ۱۳۷۰)
مجموعه شعر آینه‌های ناگهان (۱۳۷۲)،
به قول پرستو (شعر نوجوان، ۱۳۷۵).
گزینه اشعار (۱۳۷۸، مروارید)
مجموعه شعر گل‌ها همـه آفتابگردان‌اند (۱۳۸۰، مروارید)،
دستور زبان عشق (۱۳۸۶، مروارید) اشاره کرد.


دوشعر از قيصر امين پور


حرف‌های ما هنوز ناتمام...
تا نگاه می‌کنی:
وقت رفتن است
باز هم همان حکایت همیشگی
پیش از آنکه با خبر شوی
لحظه عزیمت تو ناگزیر می‌شود
آی...
ای دریغ و حسرت همیشگی
ناگهان
چقدر زود
دیر می‌شود

*********************************

******درد واره ها****

دردهاي من

جامه نيستند

تا زتن درآورم

چامه وچكامه نيستند

تابه رشته سخن در آورم

نعره نيستند

تازناي جان بر آورم

دردهاي من نگفتني

دردهاي من نهفتني است......



تاريخ : دو شنبه 2 ارديبهشت 1392 | 14:42 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |